Rozestavte ploché kameny na louce tak, aby tvořily tři strany čtverce. Můžete jich naklást do trávy víc nebo míň, podle toho, jak početný máte oddíl. Nejnižší pořadová čísla kamenů, které tvoří jižní hranici čtverce, budou patřit sedlákům. Je jich asi polovina z celkového počtu, a jsou tedy nakladeny hustěji vedle sebe, asi v dvou a půl metrových vzdálenostech. Přibližnou třetinu kamenů s vyššími pořadovými čísly, tvořící východní (nebo západní) hranici čtverce, obsadí měšťané. Zbytek kamenů rozestavíte na severní straně čtverce v ještě větších rozestupech - na nich budou stát šlechtici. Severně od těchto šlechtických "stolců", asi v pěti až sedmimetrové vzdálenosti, stojí osamělý význačný kámen - královský trůn.
Až budete s rozmisťováním kamenů hotovi, zaveďte oddíl asi padesát metrů od tohoto připraveného hřiště. Tam hráče odstartujte. Všichni poběží zpátky, aby obsadili co nejvýhodnější kámen. Největší zájem je pochopitelně o královský trůn a šlechtické stolce. Těch se zmocní nejrychlejší běžci. Na loudaly zbudou jenom nejnižší sedlácká místa. Kdo položí nohu na volný kámen dřív, stává se jeho pravo-platným držitelem. Tohle pravidlo platí po celou dobu hry.
Všechny kameny jsou obsazeny, může tedy začít hra. Mezi hráči začne poletovat míč na odbíjenou. Kdo ho má v ruce, smí přihrát komukoli ze stavu o stupeň vyššího nebo komukoli ze všech stavů nižších. Sedlák má tedy právo hodit míč některému z měšťanů, měšťan šlechtici nebo sedlákovi, šlechtic si může vybrat kteréhokoli jiného hráče, králem počínaje a sedláky konče. Stejně neomezené právo má i král.
Rozhodčí posuzuje, zda je přihrávka správná, platná, nebo "nechytatelná", a tedy neplatná. Za nechytatelnou považujeme tu, při které míč letí dál než metr vpravo nebo vlevo od hráče, kterému je určena, a dále tu přihrávku, která letí nad hlavou a pod koleny toho, komu je určena.
Než míč přihrajete, musíte hlasitě zvolat jméno toho, komu míč hodíte. Jestliže na to zapomenete nebo jméno vykřiknete pozdě, až už míč opustí vaše ruce, adresát nemusí míč chytat.
A teď se dostáváme k jádru hry. Když chytající hráč míč upustí nebo když je přihrávka neplatná a adresát po míči vůbec nejde, začne na hřišti mela. Ten, kdo chybu zavinil, musí pro zakutálený míč doběhnout. Jakmile ovšem opustí svůj kámen, může volný kámen obsadit kterýkoli jiný hráč. A to se vždycky skutečně stane, pokud pro míč neběží poslední sedlák. Každý totiž chce být na "středověkém společenském žebříčku" co nejvýš. Měšťan touží po šlechtickém stolci, šlechtic usiluje o královský trůn. A poslední sedlák na konci řady je rád, když postoupí o pár kamenů blíž ve své třídě k měšťanům.
Předpokládejme, že pro zalétlý míč peláší šestý sedlák. Přesun nastane jen mezi sedláky. Opustí-li však svůj kámen měšťan, snaží se využít jeho nepřítomnosti níže postavení měšťané a sedláci. V takové chvili obyčejně nastanou větší přesuny, protože stále platí - každý volný kámen může být obsazen kýmkoli, kdo na něj položí nohu!
O uvolněný šlechtický stolec bývá ještě živější zájem, žene se k němu třeba několik sedláků i měšťanů najednou. Pravá vřava se rozpoutá, když musí běžet pro míč sám král - buď proto, že nechytil prudkou přihrávku od některého šlechtice, nebo sám přihrál míč nepřesně a neplatně. Než se vrátí s míčem zpátky, bude jeho trůn dávno obsazen novým panovníkem - a také jinde nastanou značné změny. A tak někdejšímu monarchovi obvykle nezbývá, než se s míčem tiše odplížit na poslední místo v řadě sedláků - do "nejchudší chaloupky". A jeho bývalí poddaní mu jeho ponížení ještě ztrpčují poznámkami jako "už jsi podojil kozu, sousede"? Hra nemá vítězů ani poražených, situace se často radikálně mění - ale přece jen je touhou všech udržet se co nejdéle na královském trůně. Nebo se trůnu co nejdříve zmocnit. A tak se loukou často rozléhá vyzývavé volání: "Král!" To když drží míč některý šlechtic a právě se chystá, že pošle panovníkovi tvrdou, těžko chytatelnou přihrávku. A vzápětí, když král míč přece jen chytí, slyšíme vladařovu pohrůžku:
"Počkej, zrádče, teď tě za tvou proradnost my, král Pepa Veliký, tvrdě ztrestáme!" Míč pak obvykle skutečně letí zpátky na toho šlechtice, který se pokusil krále připravit o trůn. Je to hra i veselé divadlo. Vyzkoušejte je, nebudete zklamáni.
Vůdce po delší době hru trochu zpestří tím, že znenadání vykřikne: "Revoluce!"
To je signál, na který musí všichni hráči opustit svá místa a utíkat k předem stanovené metě (obyčejně je to strom, vzdálený třicet až sto metrů), oběhnout ji a teprve pak se vrátí zpátky. A jako na začátku, i teď platí: každý smí obsadit kterýkoli volný kámen. Po revoluci se vždycky postavení hráčů změní k nepoznání. Hra tím získává další dramatický prvek.