Hry s tradičními texty se hrávají odnepaměti i v kavkazských horách. Skupina dětí se rozdělí do dvou týmů. Každé družstvo si pak vybere ze svého středu jednoho vůdce. Los rozhodne, která strana začne. Její příslušníci utvoří kruh, vůdce se posadí do středu plácku a přehodí si přes hlavu kabát tak, aby neviděl.
Druhý tým poodejde a asi v pětadvacetimetrové vzdálenosti utvoří svůj vlastní kruh, kterému říkají pevnost. Potom vyberou ze svého středu dva hráče a vyšlou je k soupeřům. Když se ti dva přiblíží ke kruhu prvního družstva, protivníci se jich zeptají:
„Kdopak to jde?"
Oba vyslaní bojovníci řeknou, jeden po druhém: „Hosti. "
„Když jste hosti, tak pojďte dál," řekne vůdce, stále zakrytý kabátem. „Vítáme vás."
Ti dva popojdou ke kruhu ještě blíž a jeden z nich řekne:
„Já nejsem host, já jsem medvěd."
Po něm opakuje větu i druhý, ale změní v ní zvíře:
„Já nejsem host, já jsem vlk."
Vůdce má po hlasu uhodnout, kdo je medvěd a kdo vlk.
„ Vy tedy nejste hosti, ale prohnaní darebáci. Ale já jsem vás poznal. Medvěd je Jirka, vlk Pavel." Jmenuje ty soupeře, o nichž si myslí, že přišli k jejich kruhu a vedou s ním dialog.
Jestliže vůdce oba po hlasu opravdu poznal, medvěd s vlkem se dají na útěk a celé družstvo je pronásleduje. Když se prchající medvěd s vlkem blíží ke svým spoluhráčům, pevnost je pro ně otevřená - hráči se drží za ruce a mají je zvednuté vysoko nad hlavou. Sotva medvěd s vlkem proklouznou dovnitř, hráči spustí ruce dolů, aby zabránili pronásledovatelům ve vstupu.
Doběhnou-li medvěd s vlkem do své pevnosti, aniž dostali od někoho babu, jsou zachráněni. Jestliže je však některý rychlý běžec dostihne a dotkne se jich, stávají se zajatci. Zajatci odejdou do kruhu soupeřů a zapojí se tam do hry jako plnoprávní účastníci - změní tedy svou týmovou příslušnost.
Jestliže vůdce neuhodne, kdo představuje medvěda, ani kdo dělá vlka, vlk s mědvědem si vyberou kterékoli dva soupeře a odvedou je do své pevnosti jako zajatce.
Někdy vůdce pozná jednoho, ale zmýlí se v určování druhého soupeře. Potom se musí dát na útěk jen ten, kdo byl odhalen, druhý se volně vrátí do své pevnosti s jedním zajatcem.
Potom vyšle dva hráče - medvěda a vlka - první tým a herní děj se opakuje. Obě strany se pravidelně střídají, dokud není jeden kruh až na vůdce zcela zlikvidován.