Tuto prostou dětskou hru najdeme v mnoha obměnách na severní i jižní polokouli. Ve východních Čechách se kdysi hrávala takto:
Jeden z hráčů se stal sochařem a začal vytvářet sochy. Šel od jednoho ke druhému a každému bud předvedl, jakou pozici zaujmout, nebo mu různě zvedal a ohýbal ruce, nohy i trup, až našel polohu, která se mu líbila. Socha musela v předepsaném postavení strnout. Tak byli postupně proměněni v sochy všichni hráči, kromě samotného sochaře a zákazníka. Zákazník pak vstoupil do ateliéru, pozdravil sochaře a řekl, že si jde koupit nějakou sochu. Sochař ho zdvořile provedl kolem všech soch a u každé zdůraznil její přednosti nebo uměleckou hodnotu či zajímavost. Sochy se při prohlídce musely tvářit naprosto strnule, i když je Mistr s kupujícím všelijak popleskávali a zkoušeli jejich svaly. Někdy to dokonce nebyly jen takové obyčejné sochy, ale sochy pohyblivé a když jim sochař na zádech natáhl pomyslným klíčkem imaginární péro, začaly provádět trhavé mechanické pohyby.
Ke konci obchůzky zákazník najednou vykřikl:
„Mistře, utíká vám mlíko!"
Sochař odběhl stranou, kupující popadl jednu sochu za ruku a utekl s ní pryč.
Za chvíli se vrátil do ateliéru sochař, zjistil, že zmizel zákazník a jedna ze soch. Mohl však jen bezmocně zahrozit pěstí. To už znovu přicházel kupující, přestrojený nebo předstírající, že je chromý - aby ho sochař nepoznal - a scéna s výběrem sochy, výkřikem utíká vám na plotně mlfico i krádeží sochy se opakovala. Tak zloděj postupně odnesl z ateliéru všechny sochy a když utíkal pryč s poslední, sochař se předčasně vrátil a začal je pronásledovat. Honil zloděje tak dlouho, dokud ho nechytil. Pak začala hra znovu. Roli sochaře i kupujícího převzali další dva hráči.
První obměna: Každý hráč vystupuje samostatně a zaujme takovou sošnou polohu, jaká se mu nejvíc líbí. Jeden z nich převzal roli „cvoka", který přišel do galérie a snaží se tam sochy rozesmát. Cvok jde od jedné sochy ke druhé, před každou se zastaví a něco jí řekne, nebo na ni dělá pitvorné obličeje. Kdo neudrží vážnou tvář a zasměje se, toho vyženou z galérie ven - jakápak je to socha, která se směje?
Druhá obměna (novozélandská): Sochy musí zaujmout zvolenou polohu a strnout. Kdo se nejdříve viditelně pohne, prohrál a bude dělat chytače v honičce, která hned následuje jako druhá část jedné hry